Vem gjorde årets oopsning?

Folkpartiet i Örebro hävdar att de uppfunnit ett nytt ord: att oopsa. Och det stämmer säkert, för vilket parti har större behov av detta ord (okej, kanske har något av de andra borgerliga partierna större behov av ordet – men fp kan säkert dela med sig). För att hylla folkpartisternas uppfinningsrikedom tänkte jag därför utlysa en tävling: vem gjorde årets oopsning (hoppas att fp i Örebro accepterar den böjningen)? Bland de som föreslår kandidater (eller röstar på de föreslagna) lottar jag ut ett presentkort på bio (för två personer) som jag fått i present (blir inte mycket biogående nuförtiden), en utmärkt cd-skiva med college-indie-favvo-rockarna Guster och ett usb-minne (lagom stort för att rymma underlag kring kommande beslut i Kommunstyrelsen). Så skriv och kommentera: vem föreslår ni? Vem tycker ni gjorde årets oopsning? Jag har några favoriter:
1. Regeringen som tycks ha råkat lägga ner den särskilda satsningen på kvinnligt företagande (moderaterna säger att det var med flit – centern att de inte insåg det  hela).
2. Den borgerliga majoriteten som först föreslog att den nyskapade Kommunstyrelsens AU skulle vara utan ersättare vilket hade gjort att de förlorat majoriteten så fort någon av högerkoalitionens ledamöter var borta (vilket händer ofta, de var exempelvis inte fulltaliga på KS-mötet 12 december).
3. Fotbollsförbundets boss Lagrell som inför en ny regel som i praktiken sätter munkavle på spelare och andra aktiva – fast det var självklart inte avsikten…
4. Socialdemokraternas partiledare Göran Persson som menade att frågan om jobben inte var någon stor fråga i valrörelsen eftersom jobben var på väg. Visst var jobben på väg, men det är alltid en bra idé att folk känner igen sig i den beskrivning man ger. Persson glömde det.
5. Högerkoalitionen i Örebro som glömde räkna samman män och kvinnor i de olika partiernas förslag. Oops: 27 män och 6 kvinnor. Inte riktigt varannan damernas…

Det är mina fem favoriter. Men som sagt: vilken är din favorit-oopsning under 2006?

6 reaktioner på ”Vem gjorde årets oopsning?”

  1. Hej Björn !

    Jag föreslår den tillträdande oppositionen, som i budgetskrivelse och KF bröstade upp sig kring sin egen förträfflighet och koalitionens påstådda tillkortakommanden. Att sedan kostnaderna för heltider i samband med EUs tjänstetidsdirektiv mer än väl äter upp de 30 miljonerna verkar ha gått spårlöst förbi. Oops ! Oops !

  2. Var det inte Reinfeldt som sa här i Örebro innan valet att borgerliga politiker är hederligare? Det är väl lite oops över, med tanke på alla affärer efter valet. Fast föga överraskande å andra sidan 😉

  3. Peter: Om det vore så att det fanns någon utredning som pekar på just de siffror du nämner (siffran är väl från en rapport om önskemål som Vård och omsorg Öster hade, eller hur?) så kanske det kunde vara en kandidat. Men så är det nu inte. EUs arbetstidsdirektiv får självklart konsekvenser för arbetstiderna – det är ju själva poängen med reglerna – men de innebär inte automatiskt att det blir omöjligt att erbjuda den personal som vill att jobba heltid. Någon garanti för att man alltid får jobba precis när och var man vill har vi aldrig gett: arbetstiden ska självklart anpassas efter verksamhetens behov. Något annat har vi aldrig sagt. Så bättre upp: om du vill vinna något pris Peter, får du allt prestera en bättre oopsning. Kanske är ditt/ert påstående om 30 miljoner värt priset?

  4. Björn, jag är inte så intresserad av priset ! Siffrorna handlar inte om något önsketänkande från V&O öster. Med frysning av nuvarande kvalitet behövs tid motsvarande 19 tjänster. Om denna tid skulle erbjudas som heltid handlar det om 85 tjänster. Nu har verksamheterna lämnat in en konsekvensbeskrivnnig utifrån att man inte tillför några nya resurser pga EG-direktiven. Man kan konstatera att det blir avsevärda försämringar för både brukare och personal. Jag trodde att er ”heltidsuppgörelse” i slutänden skulle ge bättre förutsättningar för personalen ! Tycker du det är rimligt att man både förämrar kvaliteten för brukare och personal genom att inte kompensera för mertid pga EG-direktiven och samtidigt fortsätter att erbjuda heltider till befintlig personal ? Ett sådant erbjudande om heltid kostar också mer pengar och väljer man ånyo att lösa detta inom befintlig ram, så innebär det ju färre huvuden ! Verkar inte särskilt intelligent !

    God Jul och grattis till kanslichefsjobbet !

  5. Peter, jag skrev inte ”önsketänkande”. Det handlade om önskemål om personalförstärkningar. Viss skillnad.
    Trist att du inte berättar vad du vill, du bara försöker gömma dig bakom en rapport. Som inte ens visar det du vill att den ska visa.
    Politik handlar om att vilja: är det inte ärligare att ni berättar att ni inte vill erbjuda heltider till personalen?
    Den enskilde bör ha en möjlighet att påverka sin arbetstid och jag tror inte ens att vi på sikt har råd att ha så mycket deltider: för hur ska vi då kunna få rätt kompetens till rätt arbetsuppgift? Det finns ju inte ett överflöd av utbildad personal inom äldrevården.
    Erbjudande om heltidstjänst kommer, liksom EG-direktivet, att innebära förändringar i hur scheman läggs men det innebär inte automatiskt att det behövs vare sig 19, 85 eller 173 tjänster. Så låt oss istället prata om vad vi vill och hur vi tror att vi kan lösa äldrevårdens personalbehov i framtiden.
    Tack för gratulationerna, vi lär ses fler gånger i den här debatten…

  6. Björn, låt oss först klara ut en sak : Det var inget önskemål om personalförstärkningar – det var en konsekvensbeskrivning som visade det personaltillskott som krävs för att klara tjänstetidsdirektiven med fryst kvalitet. De som stod bakom den konsekvensbeskrivningen är de skickligaste vi har inom vård och omsorg i Örebro kommun. Uppdraget på senare tid har varit att beskriva konsekvenserna av direktiven om inga nya medel skjuts till – och det är klart att det medför konsekvenser för såväl personal som brukare.

    Jag tycker vi varit tydliga med vad vi vill angående heltiderna. Vi vill gärna erbjuda heltider i den utsträckning som går att försvara ekonomiskt – däremot inte oinskränkt och ofinansierat så att det spräcker alla ekonomiska ramar. Jag tycker att ni kunde vara lite ärligare på den här punkten och erkänna att heltiderna kostar, vilket visar sig när man t ex granskar utfallet på V&O öster för sista kvartalet, när kostnaderna för heltider under 2006 får fullt genomslag.

    Förutom ovanstående vill jag följande : Brukarna inom vård och omsorg har drabbats hårt av de omfattande (och nödvändiga) kostnadsminskningarna åren 2003-2006. När man inför 2006 ansåg sig ha lite pengar över; varför satsa dem på en ren personalpolitisk åtgärd när samma pengar kunnat användas alternativt för att genomföra tydliga förbättringar för både personal och brukare ? Detta genom att anställa fler personal de tider då det är som jobbigast – morgon, lunch och kväll. Tyvärr reserverade sig inte folkpartiet när beslutet togs i KS hösten 2005, så mitt klagomål får i det avseendet gälla lika mycket mina egna partiföreträdare.

    Din fundering kring framtiden när det gäller personlförsörjning inom vård och omsorg är intressant. Arbetstiden är naturligtvis en viktig ingrediens, men kanske lönenivån är ännu viktigare. En annan möjlighet, enligt mitt synsätt men kanske inte ditt, är att skapa en större mångfald vad gäller utförandet av tjänsterna. Vi skulle den vägen kunna öppna upp för intressanta nischer. T ex skulle människor med bosninsk bakgrund kunna starta ett hemtjänstföretag riktat till den allt större gruppen bosnier med behov av vård och omsorg. På så vis skulle vi kunna klara av både den språk- och kulturproblematik vi idag kan se växa, och som kommunen som enda utförare inte har någon större möjlighet att klara.

    Du har rätt Björn, politik handlar mycket om att vilja. Inom vård- och omsorgsområdet har inte ni sossar i Örebro visat mycket prov på förmågan att testa alternativ. Lite konstigt med tanke på att era partikamrater annorstädes varit betydligt mer framgångsrika.

    Mvh Peter

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *